همزمان با نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش،کارگاه « قهرمان سازی بومی در سینما » در واحد رامسر برگزار شد.

کد خبر: 554 تاریخ انتشار: 1398/2/10
همزمان با نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش،کارگاه « قهرمان سازی بومی در سینما » با حضور کاوه سجادی حسینی نویسنده و کارگردان سینمای کشور در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر برگزار شد.
image

همزمان با نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش،کارگاه « قهرمان سازی بومی در سینما » با حضور کاوه سجادی حسینی نویسنده و کارگردان سینمای کشور در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این کارگاه آموزشی که با حضور مسلم نیک فرجام سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رامسر ، اعضای هیات علمی گروه هنر ، دانشجویان رشته سینما و سایر مسئولین و هنرمندان شهرستان برگزار شد کاوه سجادی حسینی ضمن تعریفی از قهرمان و محوریت کارگاه خود گفت: قهرمان بومی کسی است که تحت تاثیر جغرافیای یک شهر یا کشور قرار بگیرد. البته شهری یا روستایی بودن در اینجا مد نظر نیست. قهرمان با ورود به داستان است که برابر با تعریف واقعی از قهرمان می شود. برای مثال در فیلم «بوفالو» با قهرمانی بومی مواجه هستیم که اتفاقا این فیلم نیز در شمال کشور فیلمبرداری شده است.

وی افزود: کتاب «سفر نویسنده» نوشته کریستوفر ووگلر راهکارهایی را در این باره بر اساس نظریات روانکاوی یونگ و اسطوره شناسی جوزف کمبل با ترجمه ای سینمایی ارائه می کند. این کتاب برای قهرمان 12 گام شرح داده است. برای مثال این که قهرمان همیشه یک شروع عادی دارد و معمولا دعوت به کاری می شود. از نمونه های ایرانی می توان به فیلم قیصر اشاره کرد. قهرمان ابتدا آن دعوت را رد می کند.

سجادی در ادامه خاطر نشان کرد: همانطور که در فیلم «بتمن» می بینیم ورود یک استاد باعث پذیرش انجام یک کار می شود. این استاد نه به معنای پیر فرزانه بلکه کسی است که راه را نشان می دهد. حتی در مواردی می تواند یک شی باشد که شخصیت را دعوت به یک کار می کند. آشنایی با دشمنان نیز مرحله بعدی است. او آرام آرام حرکت می کند و بر مشکلات فائق می آید به آرامش می رسد..

وی با بیان این که روند تغییر قهرمان است که قهرمانی او را معنا می کند تشریح کرد: یک قهرمان  باید از نقطه ای به نقطه دیگر حرکت کند. در غیر این صورت همزاد پنداری با قهرمان سخت می شود. در فیلم های مدرن این فرآیند می تواند عقب یا جلو بیافتد و بین آن ها فاصله باشد اما در نهایت باید طی شود. قهرمان باید این 12 مرحله را طی کند. عشق، مهر و خلوص نیت بیشتر با افراد دارد و از مردم عادی جدا می شود. در نمایشنامه های کلاسیک او از نظر ظاهری ویژگی های خاصی دارد و در بیانش نیز پرطمطراق صحبت می کند. البته قهرمانان زن نیز در داستان ها و سینمای هالیوود بسیار هستند. در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلمی ایسلندی به نام زن مبارز دیدم که یک زن قهرمان آن بود و اختلالی در کارخانه های عظیم برای رسیدن به خواسته هایش ایجاد می کرد.

سجادی حسینی ادامه داد: قهرمان می تواند با محیط پیرامون، فرد و... درگیر باشد. در دشمن مردم قهرمان با جامعه درگیر است. قهرمان کارش برملا کردن و دفاع از دیگران است. برای مثال در نمایشنامه «دشمن مردم» یک دکتر قهرمان قصه است و جلوی جنایتی را می گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا گاهی مخاطب با ضد قهرمان بیشتر از قهرمان داستان همزاد پنداری می کند گفت: نمونه بارز این موضوع را می توان در فیلم «متری شش و نیم» دید که  در این فیلم بیشتر درباره جامعه صحبت می شود در این داستان هم پلیس هم انسان خطاکار نمایش داده می شوند. محتوی فیلم متری شش و نیم درباره طمع است که به فروپاشی کاراکتر می انجامد و شاید بیشتر به واسطه نوید محمد زاده است که این همزاد پنداری با ضد قهرمان به نظر می آید. .

سجادی حسینی همچنین با اشاره به تعریفی از درام عنوان کرد: وقتی مخالف هم باشیم درام شکل می گیرد و درام اساسا شرحی بر دو کنش و برخورد در قصه است.

نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش به دبیری مهدی قربانپور 9 تا 13 اردیبهشت ماه در شهرهای بابل، رامسر و ساری در حال برگزاری است.

برچسب‌ها : قهرمان سازی - کاوه سجادی حسینی - واحد رامسر

ارسال به دوستان نسخه چاپی


Skip Navigation Links.
نظرات بینندگان
نام :
  پست الکترونیک :
نظر :


    عضویت در خبرنامه

    آمار بازدید       امروز: 463    ديروز: 1510    اين ماه: 43199    تاکنون : 1429923